Då var vi igång!

Jag har varit på wellness avdelningen här på Istarske toplice i 2 dagar nu. Där finns det pool för de som vill träningssimma, gym, massa olika sorters bastu med dofter som citrus och en rad olika massagebehandlingar.

Får säga att jag trivs kanon med alla mysiga kroater! Dock har det inte varit jättemycket att göra för min del. Igår undrade de vad jag skulle göra där och vad hur planen såg ut, för de visste inte vad jag skulle kunna göra. Personalen som jobbar på wellness- avdelningen har antingen massagebehandlingar, städar och ser till att allt är i sin ordning eller tar emot kunder. Gårdagen bestod av 0,0 behandlingar. kunder är ju inte de lättaste att ta emot när jag i stort sett bara kunde säga ”hej” ”jag har pojkvän” och ”tack på kroatiska! Så jag satt och frågade ut en i personalen om deras behandlingar, hur de arbetar och vad som är speciellt för just dem. Hon berättade massor och visade mig deras speciella ”chokladolja” och ”honungsolja”. Även nån slags krossad majs som de använder till skrubb här, som man även kan äta. Och helt plötsligt var det stora mysteriet löst vad det vi egentligen åt i lördags! Först trodde vi att det var potatismos, men av konsistensen gissade jag sen på nån slags mannagrynsgröt. Men nu vet jag bättre än så!


Chockladoljan & choklad-body lotion


Behandlingarna verkar vara ganska lika de vi har hemma i Sverige. Dock använder de sig av massa speciella ”doftoljor” som är finns för alla olika individer. Man ska välja ut en efter deras blodtryck, om de har diabetes, stress mm. Så de finns någon som passar alla och man kan blanda flera stycken för att få fram den som just du skulle behöva. Hemma på Kurorten använder vi ju oss bara av en lavender-peparmynta-doftolja som används till alla.


Alla olika "doft-oljor" :)


Min engelska blev satt på prov, men jag tyckte de löste sig även om många meningar säkert hade fått min före detta engelska-lärare att rynka på näsan och skriva ett stort IG på tavlan. Men vi förstod varandra i alla fall :). Eller så var de bara ren trevlighet som de satt och nickade och ”yes yes:ade”

 Imorse var det inte heller så mycket för mig att göra och inte heller prata om. För de som jobbade idag kan knappt engelska så jag fick börja med en sväng i gymmet. Men de är ju nästan exakt likadant som i Sverige så var väl mest för att hålla igång lite :)

Sen fick jag minsann visa framfötterna och massera två i personalen som var väldigt sugna på att prova en svensk klassisk massage. Jag gjorde en helkroppsmassage på en som heter Luiana och en rygg&nacke på Marija. Reaktionerna efter var ”ooh, it was fantastic” och ”I'm dreaming” så jag tror de tyckte om det. Sen fick jag även en stor chokladkaka som tack! Dom är ju för söta här :) Verkar som man äter choklad här hela tiden och jag har inga som helst problem med att hänga på!

På fredag blir det min tur att få lite kroatisk massage. Läste på deras behandlingar innan idag och zoonterapi av fötterna låter väldigt spännande. Är väldigt intresserad av hur de går till så får nog bli en sån och kanske en ”stenmassage” där de lägger svarta uppvärmda stenar på kroppen och masserar med. Lite annorlunda än vad vi håller på med :)


Jag och Marija i receptionen på wellness


I och med att inte engelskan fungerade så bra idag så har vi börjat lära varandra lite Kroatiska/Svenska så de blev mycket skratt åt felsägningar och knasiga meningar. Ett riktigt glatt gäng, precis så jag trivs som bäst!

”vide mi se sutra”
Vi ses imorgon

 Ciao! // Linette


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0