Polikliniken och "Tschock tschock!"

Dobrodan! (God dag!)

Nu är andra praktik dagen över och det redan varit enormt lärorikt. Jag har fått se många annorlunda behandlingar och det är väldigt intressant. Som jag tidigare berättat är ”polikliniken” ett ställe för vård av olika behandlingar, vilket är det stället jag kommer befinna mig den här veckan!

Min handledare på kliniken heter Claudia och är jätte trevlig och välbemötande. Hon kommer från tyskland och har bara bott här i Kroatien i ett år. Trots det kan hon kroatiska väldigt bra, det tack vare att hennes pojkvän är kroat och att hon ofta åkt till Kroatien på semester under hennes uppväxt. 
Jag tycker att det är jätte skönt att hon är tysk för då kan vi slänga in lite tyska ord i engelskan då vi kanske inte kan hitta rätt ord. Claudia visar och berättar jätte mycket, vilket är jätte bra och hon svarar på alla frågor jag har.

Alla som jobbar på Polikliniken är jätte snälla och vill verkligen att jag ska ha det bra och att jag ska känna mig välbemött. Vissa är lite blyga och vågar inte prata med deras ”dåliga engelska” medan andra som inte kan engelska över huvudtaget gör allt för att vi ska förstå varandra med hjälp av kroppsspråk och liknande, vilket är roligt.

Jag, Christine (reception), Claudia (sjuksköterska) & Sanja(doktor)

Jag har fått varit med och tittat på när de tog bort stygn på ett ben efter en liten operation där de hade tagit bort en fett knöl.  En annan sak som var väldigt intressant att få se var när de sprutade in liknande botox, men inte riktigt samma, det här var mindre giftigt, i en kvinnas ansikte för att minska hennes rynkor. Hon hade haft mycket problem med det och gått dit flera gånger för att hon mådde så dåligt över hennes hy och nu såg det tydligen mycket bättre ut för henne. Först bedövade de henne både med sprutor i munnen och även med en salva på ansiktet för att minska smärtan. Sedan gjorde de ett 20 tal stick i ansiktet där doktorn tröck in sprutan i hyn, längs med rynkorna, för att sedan trycka ut innehållet samtidigt som hon sakta drog ut sprutan igen.

Annars har det varit rätt lugnt på stället, jag har kollat på när de gjort olika saker som exempelvis sterilisera verktyg m.m.

I samma hus finns det även ett skönhets center där  en tjej vi namn Sanja gör olika behandlingar, som till exempel manikyr, pedikyr, ansiktsbehandlingar, vaxning. Där har jag varit lite och kollat på när hon gjort två olika ansiktsbehandlingar. En återfuktande där hon masserade och plockade ögonbrynen, samt en behandling som var nästan densamma men där hon även gjorde en por-tömmning.

Anna får en ansiktsbehandling

Sanja gjorde även en ansiktsbehandling på mig som var helt underbart skönt och när jag fick ligga med ansiktsmasken somnade jag till två gånger. Efter det gav jag henne en rygg och nagg massage som on uppskattade väldigt mycket!

Tschock Tschock!
En behandling som var väldigt intressant och annorlunda som jag tidigare inte hört talas om kallas ”Tschock tschock”, jag vet inte hur det stavas riktigt, men det är så det låter i alla fall. Många kommer till kliniken för att de har mycket bakterier och ”sekret” i bihålorna som också är kroniskt och väldigt jobbigt för många. Det kan exempelvis vara om man böjer sig ner med huvudet för att plocka upp något och att det då gör jätte ont i huvudet.  Det är som en infektion som inte går över på väldigt länge och då kan det behövas hjälp att tömma bihålorna. De skickar även iväg prover på ”sekretet” som de får ut under behandlingen för att se vilka bakterier det är och efter det bestämma vilka mediciner personen ska ha.

Först får man sitta i en lampa som lyser med ett infrarött ljus på ansiktet för att värma upp ansiktet och bihålorna, ibland använder de två långa trä-tops  i näsan med något som ska vidga luftvägarna under  tiden som patienterna  sitter där. Ibland får man även något man ska ”Gurrgla” och spotta ut efter den här delen i behandlingen. Det här kommer patienter och gör ofta flera gånger för att sedan göra den huvudsakliga delen i behandlingen, - tschock tschock.

Linette fick pröva infravärmen

När man sedan ska tömma bihålorna på sekret använder man en apparat där man med hjälp av ett rör suger upp de slem som finns där och för att det lättare ska tömmas ska man under behandlingen upprepa ordet ”Tschock”.  Där av fick behandlingen namnet.

 

Ikväll ska vi gå till en restaurang med Marina och Joakim som ligger ca två kilometer bort! Vi återkommer om hur det var. Dom ska tydligen vara kända för att de har väldigt goda tryfflar och mat till rätt bra pris till skillnad från andra ställen! J

Dovidenja! (hejdå)

// Sussie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0