Time for some fangol!

Tider bara springer iväg här i Kroatien. Nu har vi varit här i snart en vecka och som sussie nämnde åkte Anna hem idag vilket innebär att vi har två veckor kvar.

Imorgon är sista dagen för min del på Terapin innan det är dags för rotation. Förhoppningsvis ska jag och tjejerna hinna med en lerinpackning imorgon eftermiddag. Jag vet inte riktigt om det är något man ska se fram emot eller inte, var nämligen med idag på några behandlingar och det såg inte super skönt ut. Lera på 45 grader är inte att leka med, tror inte det var någon patient som inte skrek till. Men det sägs vara väldigt effektivt mot skador då leran innehåller det termominerala vattnet som Istarske toplice är känt för. Förhoppningsvis kommer det även lite bilder på detta imorgon.

Dagen för övrigt har varit lugn, vi tog en morgon kaffe innan Anna åkte och sen var det praktik till 16 som vanligt. Jag var med inne på elektroterapin idag och det var mycket spännande. Jag skrev tidigare i år ett arbete om just elektroterapi vilket var bra eftersom att jag då redan hade lite kunskap inom området. Tänkte inte berätta detaljerat hur det fungerar men för er som inte känner till det så fäster man elektroder på kroppen som ger ifrån sig elektriska impulser. Dessa stimulerar vävnaden och bidrar till ökad cellförnyelse vilket snabbar på läkningen vid till exempel en muskelskada.

Jag hade tur som vandrade in på elektroterapin just idag eftersom ingen av de ordienare som arbetar där pratar engelska, men just idag befann sig studenten Ivan där så han tog väl hand om mig och förklarade mer i detalj hur allt dungerar. Något som imponerade mig här var hur effektivt de arbetade, in med 10 patienter, ut efter en kvart och in med nästa gäng.


Här kommer två bilder!

Terapin
Här träffar alla patienter först en läkare som anpassar behandlingen efter behov!

Lera

Här görs all lera som används på anläggningen! På bilden ser ni även "snygge läkaren" som vi kallar han för, dock var han ju mer intresserad av Anna än oss små tjejer!


Det som är riktigt kul nu när man gått här i en vecka är att man börjat tro att man fattar allt de säger på kroatiska. Vilket fantastiskt sätt att lära sig ett språk får jag säga. Första dagarna fattade man inte ett dugg men nu går det alderless utmärkt att kommunicera, och med hjälp av lite gester så löser sig det mesta.

Sist men inte minst ska jag berätta om dagens gulligaste. Igår masserade jag en jätte söt dam som var super nöjd med massagen, det slutade med att hon ville adoptera mig och Ivan och så ville hon bjuda oss på en kopp kaffe. Så idag när vi skulle gå och beställa kaffe kom en dam fram till mig (misstänker att det var samma) , då hade hon tagit fram en dikt på tyska som hon ville läsa för mig. Då mina tyska kunskaper är obefintliga blev det ingen läsning, men Sussie var vid min sida och skötte samtalet kanon fint.

Önskar er alla läsare en super trevlig helg:)


Kommentarer
Postat av: Ingela Broberg

Tack tjejer för en härlig läsning. Det värmer i hjärtat att ni gör er praktikperiod till något väldigt bra! Vilken humor ni har och vad ni verkar ta hand om varandra o dom ni är hos.

Stor eloge till er alla tre!

Kram Ingela

2010-03-08 @ 15:37:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0