En start med turiskt kaffe & bakelse!

Denna veckan har jag tagit ett skutt upp till polikliniken, där de gör kirurgiska/skönhets operationer, har även gynekolog, tandläkare där. Här ingår det att när man kommer kl 08:00 på morgonen att man dricker turkiskt kaffe & tar en bakelse direkt när man kommer från frukostbuffén. De turkiska kaffet har jag absolut inga problem med, -jättegott. Men med frukosten i halsen får jag så snällt tacka nej till dessa bakelser. Jag har en känsla av att polikliniken kommer passa fröken Bos perfekt!!



Polikliniken & de nya hotellrummen :)

Jag frågade min handledare Claudia om behandlingarna de har på polikliniken. De mesta görs för det yttre, alltså mest skönhetsoperationer. Som tex. igår morse var jag med när Sanja brände bort en vårta från en äldre dams kind. Det var något helt nytt för mig och jag tyckte till och med att de såg lite ”hemskt” ut. Det såg ut att göra väldigt ont när lasern brände bort vårtan. Men tydligen gjorde de inte så ont eftersom man bedövar och sen lägger på is för nerverna som är under vårtan inte klarar av hettan. Sen lägger man en stark färg på vårtan för att lasern bränner bort färg lättare. Men att de ryker från någons kind ser ändå lite läskigt ut.

Annars har jag bara varit med på en väldans massa ”cok cok” behandlingar som Sussie beskrivit här innan på bloggen. Där man suger ut ”slem” ut bihålorna med en slang på folk. Patienterna får då ligga och säga ”cok cok” hela behandlingen för att när man säger ”k-ljudet” öppnas bihålorna upp och slemmet sugs ut lättare.

Det blir mest att titta på för mig, byta bänkpapper, fylla på sprutor och ta emot folk när det inte finns någon annan i receptionen. Jag trivs bra och blir jättebra bemött även om alla inte kan engelska så bra. Funkar ändå väldigt bra med mitt lilla ordförråd av kroatiska.

Får se om jag kommer få se några andra skönhetsbehandlingar under veckan, eller kanske får ta en titt hos tandläkaren. Hade varit intressant att se någon rynk/ läpp-fyllning eller kanske en tandblekning.

Seee ya! // Linette


Kommentarer
Postat av: Ingela Broberg

Oh, vad härligt det låter. Visst var väl Rijeka en trevlig stad? ni verkar trivas och ha det bra, tiden går fort - nu har ni klarat av halva er praktikperiod.

Ha det gott och sköt om er

Ingela

2010-03-10 @ 13:08:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0